1860-talet var början på järnvägsepoken i Småland - 1864 var stambanan förbi Sävsjö mot
Nässjö färdig. Vetlanda började planera en förbindelse med omvärlden. Först vände man
blicken österut. Man ville via Målilla komma i förbindelse med Nässjö-Oskarshamns järnväg.
Denna plan gick om intet. Blickarna vändes då västerut i stället. En anslutning med stambanan
vid Sävsjö eller Sandsjö (nuvarande Bodafors) stationer skulle vara möjligt.
HVETLANDA - SÄFSJÖ
JERNVÄG. Konstituerande bolagsstämma med Hvetlanda-Säfsjö Jernvägsaktiebolag hölls i
Vetlanda den 25 februari 1882. Koncession beviljades den 28 juli 1882 för anläggandet av en
smalspårig järnväg mellan Vetlanda by och Sävsjö station vid södra stambanan. Spårvidden blev
891 mm (3 svenska fot) och längden 29.7 km. Kostnaden beräknades till 664.000 kronor. Våren
1883 beviljades statsbidrag med halva beloppet och man kunde påbörja bygget. Banan blev
färdig att öppnas för godstrafik den 28 november 1884 och för allmän trafik den 30 augusti 1885.
Uppgick 1915 i Hvetlanda Jernvägar.
HVETLANDA-MÅLILLA JERNVÄG. Man hade dock inte släppt tanken
på att nå en östersjöhamn. Därför undersökte man flera alternativ, förbindelse med Berga eller annan
NOJ-station över Nye-Farstorp-Virserum med flera alternativ. Till slut bestämde man sig för att
gå rakt österut- Alseda, Kvillsfors, Järnforsen och ansluta till normalspårsbanan vid Målilla station.
Koncession beviljas 24 oktober 1902. Öppnades för allmän trafik den 26 juni 1906. Spårvidden
var 891 mm och banans längd 51 km. Banornas ekonomi var väl inte den bästa och det var extra krångligt
med två bolag som agerade på samma linje. Man bildade då ett helt nytt bolag som tog över de båda
AKTIEBOLAGET HVETLANDA JÄRNVÄGAR Konstituerat 8 december 1915, sammanslagningen godkänt av staten
den 28 april 1916. Banan förstatligades som statligt bolag 1 juli 1945 och till staten 1 januari 1946.
Persontrafiken på hela sträckan Sävsjö-Målilla nedlades 31 augusti 1961. Spåret Gårdveda till Målilla
revs upp strax efter. Gårdveda-Målilla, godstrafik nedlagd 1 februari 1956. Sävsjö-Hultagård nedlagd
13 juli 1962 (officiellt 1 maj 1972) Hultagård-Landsbro februari 1965, Järnforsen-Gårdveda 1 juni 1969.
Landsbro-Vetlanda 22 maj 1977. Upprivning av Sävsjö-Landsbro 1972-73, Landsbro-Vetlanda 1978-79.
Det absolut sista smalspårståget från Kvillsfors kom in på Vetlanda station den 12 maj 1984 klockan
11:37. Vidare öden är ju att banan breddats till normalspår Vetlanda-Järnforsen och fått ett bispår
Kvillsfors-Pauliström invigt med fest i Pauliström 1987 för godstrafik.
|